Vijfde nieuwsbrief - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu Vijfde nieuwsbrief - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu

Vijfde nieuwsbrief

Door: Job Ephraim

Blijf op de hoogte en volg Job Ephraim

01 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi leuke lezer,

Terwijl ik deze nieuwsbrief schrijf, zijn we net aangekomen in Kaapstad. Vanochtend onder het ontbijten werd het langzaam licht. In het ochtendgloren, door de grote ramen heen, konden we prachtig de tafelberg zien liggen. Na het ontbijt naar buiten gegaan en een aantal prachtige foto´s kunnen maken. Terwijl de zon langzaam opkwam, de kleuren in de lucht veranderden en de contouren van Zuid-Afrika zichtbaar werden, realiseerde ik mij hoe gezegend ik ben. Ik mag samen met 400 andere christenen de wereld over gaan om onszelf beter te leren kennen, te ontwikkelen en mag ik mensen over mijn hoop vertellen, Jezus!

Rust week:
Afgelopen weken waren bijzondere weken, zoals eigenlijk elke week aan boord zijn eigen bijzonderheden heeft. Een aantal weken geleden is het schip compleet gesloten geweest voor bezoekers. Nagenoeg alle afdelingen waren gesloten en alleen de essentiële zaken werden geregeld. Iedereen werkte 1 ochtend of middag. Dit was nodig om een bezinningsweek te hebben, waarin uitrusten centraal stond. Er was een gastspreker aan boord die ons een week lang uitleg gaf over het Bijbelboek Openbaringen. Dit is het laatste gedeelte in de bijbel dat gaat over de eindtijd. De eindtijd is de tijd voor de terugkomst van Jezus naar de aarde. Dit kan soms heel ingewikkeld zijn, maar dankzij deze spreker heb ik er een goed beeld over kunnen krijgen en ik heb ontzettend genoten van het onderwijs. Elke ochtend bestond uit deze seminars en ’s middags waren we vrij. Zo kregen we als bemanning van het schip de mogelijkheid om lichamelijk uit te rusten en geestelijk op te laden. Geweldig om dit zo met elkaar te kunnen doen.

C-day:
Afgelopen weken heb ik de prachtige kans gekregen om twee maal een c/day te mogen leiden. Dit waren twee c-days die gericht waren op praktische hulp bieden aan de lokale bevolking. Wij mochten hulp bieden aan een weeshuis die midden in de bush lag, dit was anderhalf uur het binnenland inrijden. Dit was een complex met verschillende huizen op het terrein. In deze huizen wonen moeders die aan aantal weeskinderen onder hun hoede hebben. Wij mochten bij dit weeshuis helpen om een omheining te plaatsen rond het complex. Deze omheining is geplaatst om de moeders een veiliger gevoel te geven en om de kinderen in het zicht te houden. Ik ben twee keer naar dit project geweest en kreeg daardoor de kans om echt contact te maken met deze lokale mensen en te zien hoe dit project verliep. Ik vind het super gaaf dat ik op een praktische manier Gods liefde voor deze mensen kon laten zien. Tijdens het werken, wat wij samen met de kinderen deden, kregen wij de kans om hen over Jezus te vertellen. Het was een super ervaring: samen met een internationaal team, midden in Afrika, met een boel kinderen om mij heen timmeren aan een hek. En dan ook nog de mogelijkheid om hen te vertellen hoeveel Jezus van hen houdt !

Containers:
De laatste twee weken stond mijn werk in het teken van containers uitladen. Ik ben inmiddels alweer enkele maanden als storekeeper aan het werk en krijg meer verantwoordelijkheden. Mijn baas gaf mij ditmaal de vrije hand in het organiseren van het uitladen van de containers. Het is gaaf dat ik door dit werk een boel ervaring op kan doen en verschillende dingen kan leren. Ik leer iedere dag meer hoe ik kan leiding geven, organiseren en communiceren. Al deze aspecten komen extra samen bij het uitladen van de containers vanwege de tijdsdruk en de grote hoeveelheden goederen die verplaatst moeten worden. Ik ben dankbaar dat alles goed mocht gaan en dat ik terug kan kijken op een geslaagd project. Het is fijn om van mijn baas te horen dat hij tevreden was. Dit bracht bij mij ook een ander aspect in gedachten. Ben ik aan het werk voor de trots van mijn bazen, de positie ten overstaan van anderen en hoe zij naar mij kijken? Of ben ik aan het werk om Gods woord te verspreiden en wil ik daarin ondersteunend zijn. Ik vind het gaaf dat ik aan het nadenken wordt gezet over deze dingen en ben blij dat ik hierover met mensen kan discussiëren.


Even voorstellen: Martijn!
Op het schip heb ik verschillende vrienden mogen krijgen. In mijn nieuwsbrieven zal ik wellicht eens over hen spreken maar jullie kennen hen natuurlijk niet. Daarom lijkt het mij leuk om af en toe eens iemand voor te stellen. Deze keer heeft Martijn een stukje geschreven.

Mijn naam is Martijn Duijst, 35 jaar en kom uit Bunschoten-Spakenburg. In februari ben ik samen met Job aan boord gegaan van de Logos Hope. Ik werk op de IT afdeling, waar wij verantwoordelijk zijn voor de computers, telefoons en het internet aan boord. Iedereen kan bij ons terecht met hun computer-problemen. Na het werk spreek ik vaak met Job af en spelen wij regelmatig een potje Carcasonne, een bordspel dat ik vanuit Nederland heb meegenomen.
Job houdt ervan om zijn handen uit de mouwen te steken en onlangs hebben wij samen geholpen bij een werkproject. Job was aanvoerder van het team en wij hebben in een dag een paar honderd meter hek geplaatst. Als teamleider zat hij helemaal in zijn rol. Hopelijk kunnen wij samen nog heel wat projecten oppakken. Geweldig om zo iets te mogen betekenen voor een ander en mensen te kunnen vertellen over het evangelie.

Dank- en gebedspunten:
Willen jullie met mij mee danken, ik ben dankbaar…
… dat ik zoveel vrienden aan boord mag hebben. In het begin vond ik het best spannend of ik wel ‘echte’ vrienden zou vinden. Ik ben dankbaar dat ik vrienden heb mogen vinden waar ik goed mee kan praten en mee kan bidden.
… dat ik door een heleboel ups en downs heen mag merken dat ik tot nu toe ontzettend veel leer van mijn tijd aan boord. Het is zeker niet altijd makkelijk maar ik ben naar het schip gekomen om gevormd en gekneed te worden en dat gebeurd flink.
… dat er een nieuwe deck officier aan boord is gekomen. De andere officier ging vertrekken en het was lange tijd spannend of er een nieuwe officier zou komen. God zij dank is er na een lange zoektocht iemand gevonden die deze rol enige tijd wil vervullen.
… voor het vele werk dat ik mag doen in de buik van het schip, achter de schermen. Ik leer dat ik niet voor de complimenten van mensen hoef te werken maar dat ik mag weten dat ik voor God aan het werk ben, dat is mij genoeg.

Willen jullie bidden met mij mee bidden, bidden voor…
… de komende tijd als het schip West-Afrika in gaat. Na Zuid-Afrika zal dit weer een hele omschakeling zijn voor veel van de bemanningsleden. Wat betreft veiligheid zal het zeker een spannende tijd worden.
… de verschillende Line-Up teams. Dit zijn teams die de komst van de Logos Hope voorbereiden in de verschillende landen waar het schip naar toe gaat. Zouden jullie willen bidden voor wijsheid en doorzettingsvermogen als er veel moeilijkheden zijn en het soms uitzichtloos lijkt.
… voor mij, ik merk dat het leven op het schip steeds meer went en het normaal begint te worden. Willen jullie bidden dat ik altijd het grotere beeld van het schip zal blijven zien. Dat ik blijf zien hoe groot het wonder is dat dit schip bestaat en vaart met alles wat er speelt en gebeurt!
… voor rust en vertrouwen in de toekomst. Voor de tijd hier op het schip maar ook de tijd hierna. Ik merk dat ik veel bezig ben met wat ik nu hierna wil. Willen jullie bidden dat ik mij echt mag focussen op mijn tijd hier aan boord en dat ik er op mag vertrouwen dat God mijn toekomst in Zijn hand heeft!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

de Logos Hope


Recente Reisverslagen:

09 September 2017

Nieuwsbrief 12

07 Juli 2017

C-days in Jamaica + nieuwtje

06 Januari 2017

Nieuwsbrief 8

01 November 2016

Nieuwsbrief 7

02 September 2016

Nieuwsbrief 6
Job Ephraim

Actief sinds 21 Okt. 2015
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 16408

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 28 Februari 2018

de Logos Hope

Landen bezocht: