Nieuwsbrief 8 - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief 8 - Reisverslag uit Cayenne, Frans Guiana van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief 8

Door: Job Ephraim

Blijf op de hoogte en volg Job Ephraim

06 Januari 2017 | Frans Guiana, Cayenne

Vanaf de andere kant van de Atlantische Oceaan, vanuit het natte en warme Guyana, wil ik jullie allemaal het beste toewensen voor 2017 ! Ik hoop dat 2017 voor u en jou een goed en gezegend jaar mag worden.

Eerst wil ik jullie vertellen hoe de feestdagen aan boord zijn geweest. Tijdens de feestdagen kwam ik er achter hoezeer ik gehecht ben aan tradities en gebeurtenissen in Nederland. Ik had verwacht dat ik prima Kerst kon vieren terwijl het ontzettend warm zou zijn. Eerlijk is eerlijk, dat viel best een beetje tegen. Ik was alles behalve in de ‘Kerst’ stemming. Bij mij was het buiten warm terwijl het in Nederland koud was en wat is het dan fijn om bij de kachel te zitten. Kerst heb ik hierdoor op een geheel andere manier beleefd. Dit jaar was ik meer bezig met de vraag “Waarom vier ik Kerst?” Ik was dit jaar meer bezig met Bijbelse aspect van Jezus geboorte en minder met aspect van samenzijn met familie. Het was een tijd waarin ik mocht toeleven naar de geboorte van Jezus en dat Hij naar de arde kwam om mij van mijn zonde te verlossen, hoe bijzonder is dat?! Qua werk waren de feestdagen gigantisch druk. Kerstavond hebben wij een 3-gangen-diner geserveerd, dat was een flinke klus. Kerstochtend was er een brunch en Nieuwjaars ochtend was er een uitgebreide brunch. Het waren drukke dagen maar het was heel erg leuk om te doen. Ik hoop dat jullie in Nederland ook goede feestdagen hebben gehad.

Enkele weken terug is er een vragen-brievenbus-mailbox-app geopend. Een aantal mensen hebben vragen ingediend. In deze nieuwsbrief wil ik die vragen graag beantwoorden. Ik hoop dat jullie op deze manier weer iets meer te weten krijgen over mijn leven aan boord en hoe het mij gaat. Als je na het lezen van deze brief nog vragen hebt, kan je ze natuurlijk altijd stellen :).
Vraag 1
Ervaar je de Here God in hogere mate (sterker) tijdens je werk van nu dan tijdens je leven in Nederland?! (A.J.)

Ik ervaar op dit moment in mijn leven meer van God dan dat ik thuis deed in Nederland. Aan de ene kant komt dit doordat ik heb geleerd om elke dag in de morgen stille tijd te houden. Nu ik elke dag de dag begin met God, maakt dat ik er tijdens de rest van de dag meer bewust van ben wat en waarom ik iets doe. Door middel van de C-days merk ik ook meer van God. Dit komt omdat ik er dan op uit ga om specifiek iets voor mensen te gaan doen. Tijdens die C-days vertellen wij over Gods liefde voor hen en dit maakt mij bewuster van Gods liefde voor mij. Ik hoop dat ik alles wat ik hier geleerd heb vast kan houden als ik weer naar huis kom. Ik zie dit als een leertraject wat ik thuis hoop voort te zetten.

Vraag 2:
Wie of wat mis je meer: je vrienden of de aardappels? (fam. B.)

Dat is een vraag waar maar 1 antwoord op is: aardappels natuurlijk  ! Nee, gekkigheid. Ik mis m’n vrienden van thuis best wel erg. Het ene moment meer dan het andere moment, maar ik mis ze zeker wel! Het vertrouwde om hen in de kerk, in de keet of op het werk te zien is er op dit moment niet. Daarvoor in de plaats heb ik hier aan boord wel vele nieuwe vriendschappen mogen opbouwen maar die nemen niet zo makkelijk de plek in van de vriendschappen thuis. Een vriendschap is en blijft iets waar je een langere tijd aan bouwt. De aardappels daar en tegen is iets wat helemaal is weggevallen. Hier aan boord eten we nooit aardappels, laat staan dat ik er elke dag eentje zie. De enige aardappels die we eten zijn frieten. Natuurlijk is dat wel leuk en lekker maar de gekookte aardappels met rode kool erbij van moeders mis ik wel enorm :)

Vraag 3:
Jullie gaan heel veel havens bij langs en verblijven daar korte tijd. Hoe ervaren jullie dat? Jullie gaan dan soms ergens helpen bijv. bij een school en na korte tijd vertrekken jullie weer. Geeft dat nou wel bevrediging? Zouden jullie niet liever langer die mensen willen helpen? En wat minder havens aandoen? (Oma E.)
Dit is inderdaad iets wat ik mij soms afvraag. Waarom blijven wij niet langer en kunnen wij daardoor mensen nog beter helpen? Het is dan goed om terug te gaan naar het doel van het schip. We proberen een katalysator te zijn in het gebied. We willen de mensen bereiken met Gods woord en hen helpen. En dan, daarna, is het aan de lokale kerk om met deze mensen in contact te blijven en hen verder te helpen. Dit is ook de reden waarom wij elke keer met lokale kerken en organisaties samenwerken. Als ik langer bij deze mensen zou willen blijven om hen te helpen is het beter om een ander zendingsveld te zoeken, dus een zendingsveld waar je voor langere tijd op dezelfde plaats verblijft.

Vraag 4:
Job kun je het een beetje volhouden zonder de aardappels van je vader??? Wat mis je het meest aan Nederland? Wat is het meest bijzonder dat je hebt meegemaakt op de Logos Hope? (W.O.)

Wat ik het meeste aan Nederland mis zijn de seizoenen. Het beleven van seizoenen is iets waar ik nooit bij stilstond. Hier aan boord is het altijd zomer, altijd warm en bijna altijd rond dezelfde tijd donker. Daar komt bij dat ik haast nooit agrarische activiteiten zie zoals ik die thuis zag. Het zaaien, onderhouden en oogsten zag ik altijd graag en ik was hier graag mee bezig. Nu zie ik dat eigenlijk nooit. Daar komt bij dat ik op dit moment niets meer met aardappelen doe. Ik heb in mijn tijd aan boord misschien 50 zakken aardappelen in mijn handen gehad, dat is toch echt veel te weinig :). Het mooiste wat ik aan boord heb meegemaakt vind ik moeilijk te beschrijven. De hele belevenis, alles bij elkaar maakt het zo bijzonder. De kleine dingen die gebeuren, de grote dingen die gebeuren, alles is in elkaar verweven. Dat maakt het zo mooi. Samen aan het werk zijn met mensen van 60 verschillende landen, hoe gaaf is dat?!

Vraag 5:
Mijn vraag aan jou is, voldoet het aan je verwachtingen, het hele boot gebeuren en de zending? Als je het een cijfer moest geven hoe hoog zou dat zijn? (M.S.)

Tot nu toe heb ik nog geen moment spijt gehad van het feit dat ik aan boord ben gekomen. Dit zegt denk ik al wel genoeg. Ik kwam met weinig verwachtingen aan boord, maar de verwachtingen die ik had zijn ruim overtroffen. Ik denk dat ik een 8 zou geven als cijfer. Het is super gaaf om aan boord te zijn en ik geniet er elke dag van! Ik vind het gaaf om mijn talenten te gebruiken voor Gods Koninkrijk.

Vraag 6:
Hoe gaat het nu aan boord? Mis je de kleiaardappelen al een beetje? Het eten aan boord is toch nog steeds goed? Toch leuk dat we gezien hebben hoe het er op zo’n groot schip toegaat. Wat me nog steeds is bijgebleven is het enthousiasme van zoveel jongelui, om vrolijk van te worden. (J.J.)

Zoals ik hierboven al heb beantwoord, aan boord gaat het heel goed! De aardappels mis ik vreselijk maar het eten aan boord is hartstikke goed! De meesten aan boord zijn nog hartstikke enthousiast, iets wat we altijd vast proberen te houden!

Vraag 7:
Hoe ervaar je de samenwerking met de organisatie Operatie Mobilisatie? Heb je ook goed contact met de andere OM-ers? Je zit nu bijna een jaar aan boord en met deze ervaring heb je al een plan in gedachten voor je verdere levensloop? (K.&A. K.)

De samenwerking met OM is goed. Het is wel lastig om contact te houden met OM Nederland maar als ik hen nodig heb staan zij wel voor ons klaar. Verder is contact met andere OM’ers (iedereen is hier een OM’er ) één van de leuke dingen van het schipleven. Ondertussen heb ik vrienden verspreid over de halve wereld. Mensen in allerlei landen die verschillende soorten van zendingswerk doen. Op dit moment ben ik langzaam aan bezig met wat ik precies wil na het tweede jaar. Het eerste jaar is nu bijna afgelopen en nu is het goed om na te gaan denken wat ik na het tweede jaar wil. Ik weet nog niet echt wat ik wil maar ik vertrouw erop dat het goed komt.

Vraag 8:
Heb je ook bijzondere (of vieze) dingen gegeten als je van de boot af was? (Iets wat je in Nederland niet zomaar zou eten misschien) (fam. W.)

De kok aan boord probeert om alle mensen aan boord tevreden te houden. Daarom eten we heel gevarieerd. Van patat tot rijst, van bloemkool tot kimchi (Koreaans). Meestal is het erg lekker maar als het Aziatisch is, is het toch vaak wel heet/ pittig. Dan blijft het een uitdaging om te blijven eten, ook al staat je hele mond in brand. Ik heb in de binnenlanden nog niet echt hele vieze dingen gegeten, ik hoop dat dat ook niet zo snel gebeurd?!

Hieronder de laatste vragen. (W. & B. D.)
Heb je last (ervaren) van zeeziekte?

In het begin had ik flink last van zeeziekte, gelukkig is dit overgegaan. Op dit moment ben ik vooral extra vermoeid tijdens het varen omdat alles constant beweegt.

Heb je een hut voor je alleen of deel die met anderen. Als je hem deelt met anderen heb je dan ook mogelijkheden om even de “stilte” te zoeken? (voor bijvoorbeeld stille tijd of rust)

Ik deel mijn hut met drie andere jongens. Op dit moment met een Zwitser, Brazilliaan en iemand vanuit Trinidad. Mijn stille tijd doe ik in de bibliotheek, zo stoor ik anderen niet en ben ik zelf niet snel afgeleid.
Er zijn wisselende taken aan boord. Kun je wat vertellen over fijne en minderfijne werkzaamheden? Binnen mijn werk heb ik veel verschillende taken die wekelijks of dagelijks terug komen. Ik kan niet zeggen dat een klus heel vervelend is. Ik probeer alles positief te bekijken benaderen, dan is het goed te doen.

We ervaren dat je goed en duidelijk je belevenissen en ervaringen beschrijft. Onze complimenten daarvoor. Als je je verhaal opstelt is dat dan lastig of ook nuttig voor jezelf?

Het schrijven van nieuwsbrieven en gebedsbrieven kost natuurlijk wel wat tijd. Het is goed om eens per maand te reflecteren op wat er allemaal gebeurd is. Ik leer er zelf ook weer van om dit te verwoorden als ik terugblik.

Wat zou je willen dat wij als gemeenteleden expliciet meer voor je zouden betekenen? Durf rustig manco’s te benoemen. Heb je aanvullingen of tips voor ons.

Ik ben ontzettend dankbaar voor alles wat er vanuit de gemeente gedaan wordt. Vooral de aandacht door middel van kaarten waardeer ik enorm. Ik ontvang het hele jaar met grote regelmaat kaarten. Op mijn verjaardag was er een grote lading kaarten binnen gekomen speciaal voor mijn verjaardag. Super bedankt daarvoor!!!! Dat is iets wat ik enorm waardevol vind. Bijzonder om te ervaren dat er aan mij gedacht wordt ook al ben ik ver weg.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Guiana, Cayenne

de Logos Hope


Recente Reisverslagen:

09 September 2017

Nieuwsbrief 12

07 Juli 2017

C-days in Jamaica + nieuwtje

06 Januari 2017

Nieuwsbrief 8

01 November 2016

Nieuwsbrief 7

02 September 2016

Nieuwsbrief 6
Job Ephraim

Actief sinds 21 Okt. 2015
Verslag gelezen: 1409
Totaal aantal bezoekers 16391

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 28 Februari 2018

de Logos Hope

Landen bezocht: