C-days in Jamaica + nieuwtje - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu C-days in Jamaica + nieuwtje - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu

C-days in Jamaica + nieuwtje

Door: Job

Blijf op de hoogte en volg Job Ephraim

07 Juli 2017 | Bahama's, Nassau

Hoi leuke lezer!

In deze nieuwsbrief heb ik geprobeerd om wat meer aandacht te geven aan mijn C-days. Connect-day, de dag in de week dat ik van boord ga voor praktische hulp en evangelisatie. Van verschillende kanten hoorden ik mensen vragen:” Wat doe je nu precies naast het werken op het schip?” Doormiddel van deze nieuwsbrief hoop ik jullie beeld hiervan te verduidelijken. Maar, als je nu zegt: ‘goh, ik heb nog steeds vragen’, stuur dan gerust een e-mail. Ik vind het harstikke leuk om vragen te beantwoorden en jullie een kijkje te geven in mijn leven hier aan boord. Mijn email adres is: job.ephraim@gbaships.org. Verder zal ik aan het einde van mijn nieuwsbrief nog een nieuwtje met jullie delen. Als je het wilt weten, lees dan snel verder!

C-day - Kleuterschool
Tot en met 4 juli verblijft het schip in Montego Bay in Jamaica. Toen wij in Kingston waren (ook Jamaica), bezocht ik met een team een kleuterschool. De school ligt in het midden van één van de minste wijken in Kingston. Deze school verzorgt het ontbijt en de lunch van de kinderen, omdat ouders hier vaak geen geld voor hebben en zij hun kinderen hier niet in kunnen voorzien. Het was echt super leuk om hier een ochtend te mogen zijn. Wij konden deze kinderen vertellen over de liefde van Jezus en wat dat ook voor hen kan betekenen. Ik vond het best lastig om dit op een juiste manier te vertellen, omdat zij nog zo jong zijn. Gelukkig konden wij liedjes met hen zingen. Aan het eind van de dag, toen we vertrokken, stonden een heel aantal kinderen de liedjes te zingen die wij aan hen geleerd hadden. Wij hopen dat zij de liedjes nog een hele tijd en misschien wel de rest van hun leven zullen herinneren. Liedjes over de liefde van Jezus en wat dat voor hen mag betekenen. Wij hebben hen de liedjes geleerd en ik vertrouw erop dat God de rest zal doen en wie weet... Misschien zullen de liedjes hen op een dag tot nadenken zetten.

C-day - Buurt bezoeken
Een aantal dagen na het bezoek aan de kleuterschool kwamen we terug in dezelfde buurt. Een buurt die behoorlijk vervallen is, bekend staat om het overmatige drugsgebruik en onveilige situaties. Een lokale zendeling, die al meer dan vijf jaar in deze buurt werkt, nam elke week vier of meer teams mee naar deze buurt. De buurt lag op 15 minuten rijden van het schip. Zo dichtbij dat veel teams vanaf het schip naar deze buurt toe konden gaan. Omdat wij voor vijf weken in Kingston lagen, betekende dat, dat er meer dan 20 teams naar deze buurt zijn toegegaan. De teams hadden de mogelijkheid om met mensen te praten en korte vriendschappen op te bouwen. Wij waren op pad met lokale mensen. Doordat wij met hen samenwerkten, waren wij geen bedreiging voor de buurt. Wij werden niet aangevallen en konden vrij uit vertellen over wie wij zijn, waar wij vandaan komen en het belangrijkste: over waar wij in geloven en wat dat voor hen kan betekenen. In de tijd dat wij in de buurt rondliepen, konden wij met kinderen spelen, hen liefde tonen en Bijbelverhalen vertellen. Ik herkende een aantal kinderen en volwassenen van mijn bezoek aan de kleuterschool en merkte dat zij meer open stonden voor een gesprek. Hoe gaaf dat wij als schip zo'n impact konden hebben in deze buurt. Vertellen over hoop en liefde in (voor mensen) uitzichtloze situaties.

C-day - Speciaal project
De laatste keer dat ik in bovengenoemde buurt kwam, was voor een speciaal project. De contactpersoon waar we veel mee samen werkten, gaf aan dat er een vrouw was met een huis dat in slechte staat verkeerde. Een team van helpministries en timmermannen aan boord ging er naar toe om dit huis te bekijken en eventueel wat op te knappen. Maar toen ze aankwamen hadden zij al snel door dat er niks te redden was aan het huisje. Even voor jullie beeldvorming: het huisje was ongeveer net zo groot als een gemiddeld tuinhuisje, maar had meer gaten dan een vergiet. Er werd besloten om het huisje plat te schuiven en in plaats daarvan een nieuwe op te bouwen. In een week tijd, met veel inspanning, is het gelukt om dit te realiseren. Ik mocht ook mee op één van deze dagen om te helpen. Tegen de tijd dat ik er was, waren zij bezig met de muren te plaatsen en het dak frame erop te bouwen. Wat was het toch tof om weer echt met m´n handen bezig te zijn en hard te werken. Aan het eind van de dag waren wij allemaal moe maar voldaan. Nu vraag je je misschien af, wat heeft dit nu met zending te maken? Die vraag kan ik me goed indenken en daar heb ik ook over gedacht. Juist tijdens deze dag in het bijzonder kwam ik er achter hoe wij ook toen expliciet het evangelie konden delen. De hele buurt kwam namelijk kijken bij dit project. Veel mensen wilden helpen of gewoon even kijken. Dit was voor ons een geweldige kans om het evangelie te delen. Te delen waarom wij dit nu precies deden. Het was heel bijzonder om te zien dat wij konden delen van de liefde van God terwijl wij heerlijk aan de klus waren en deze vrouw een nieuw huisje konden bieden. Een unieke ervaring die ik niet snel zal vergeten.

Nieuws:
Nu weet ik niet precies hoe ik dit het beste kan verwoorden. Misschien is het wel het beste om maar meteen met de deur in huis te vallen. Ik heb de beslissing gemaakt om nog een jaar langer op het schip te blijven.
Ik heb namelijk een baan aangeboden gekregen op het schip. Deze baan lijkt mij al tijden een uitdagende functie en ik ben hier dus voor gevraagd. Zowel personeelszaken als ikzelf hadden de interesse dat ik deze baan zou krijgen. De nieuwe uitdaging zal worden een baan als purser.

De purser zorgt voor veel verschillende soorten papierwerk aan boord zoals het organiseren van paspoorten en visums. Daarnaast zorgt de purser voor het organiseren van het ophalen van afval en het aan boord nemen van drinkwater. Naast dit alles en nog veel meer ben ik het aanspreekpunt voor de havenautoriteiten. Een hele verantwoordelijke en diverse baan waar ik erg naar uitkijk. Een baan waar ik veel zal leren maar ook van waarde kan zijn voor het schip.

Dit betekent echter dat ik voor deze functie wel een jaar moet bijtekenen. Ik kan in september starten met deze baan (vanaf juli zal ik 'stage' lopen op het kantoor bij de huidige purser). Deze baan is niet heel eenvoudig en voor de continuïteit van het schip is het nodig dat een purser minimaal één jaar deze baan vervult. Vandaar de keuze om bij te tekenen tot maart 2019. Dit betekent echter ook dat ik nog een jaar afhankelijk zal zijn van jullie financiële ondersteuning. Zie hiervoor het stukje onderaan de nieuwsbrief wat geschreven is door het thuis-front-team (wat zou ik zonder hen toch beginnen!)

Voor mij is het een teken van God dat de leiding van het schip aan mij vroeg om deze baan te vervullen. Er was interesse van beide kanten, mijn kant en hun kant. Dit zag ik als een bevestiging om ja te zeggen. Het is een baan met veel verantwoordelijkheid en het schip ziet dit mij doen. Zelf dacht ik hier alleen maar van te kunnen dromen, maar toch geeft het schip mij deze kans. Dit zie ik als een grote uitdaging. God heeft de deur op het schip duidelijk opengezet.

Het zal niet makkelijk worden, ik zal thuis gigantisch (blijven ) missen maar in dit alles weet ik dat God dit van mij vraagt en erbij zal zijn. In het komende jaar hoop ik voor een periode naar huis te komen. Omdat ik verleng met een jaar heb ik recht op zes weken verlof. Hoe en wanneer is nog niet bekend, maar zodra ik hier meer over weet, zal ik jullie informeren.

Dit alles is een heel proces geweest en ik vond het heel lastig om genoeg te blijven communiceren hierover. Dit is niet altijd goed gelukt. Ik heb de ontwikkelingen altijd met mijn ouders besproken, zij hebben dit hele proces meegemaakt. Ik wist niet goed hoe ik en of ik dit ook in mijn nieuwsbrieven moest communiceren omdat er destijds nog niets zeker was. Als u denkt dat ik dit beter wel had kunnen doen, dan wil ik u daarvoor mijn excuus aanbieden.


Al met al dus een ontzettend gave uitdaging, waar ik heel veel zin in heb. Op het moment dat jullie deze brief ontvangen ben ik net begonnen met mijn ‘stage’. Ik ben benieuwd hoe dit zal lopen, wie weet volgende nieuwsbrief al wat foto’s van dit avontuur.

Thuis front team
Beste mensen,
Job heeft u zojuist hierboven geïnformeerd over zijn toekomstplannen. Waar wij natuurlijk erg blij mee zijn, is dat Job het erg naar zijn zin heeft op de Logos Hope. Job geeft aan , dat hij een duidelijke bevestiging heeft gekregen, om deze taak voor God te vervullen. Om deze taak te kunnen vervullen, heeft Job financiële middelen nodig. Wilt u als huidige sponsor er over na denken of u Job nog een jaar wil ondersteunen? Of wilt u als toekomstige sponsor Job een jaar ondersteunen? Wij zullen hier in het najaar op terug komen. Wij hopen met elkaar Job te kunnen blijven helpen met zijn mooie taak. In oktober zullen wij hier concreet op terug komen.
Namens het TFT, Mark Hogenbirk 06-27295616
Gebed
Willen jullie met mij mee bidden, bidden voor…
… de aankomende veranderingen qua werk.
o Rust en vertrouwen op God
o Focus om goed te leren
o De juiste woorden om met autoriteiten te spreken
… de rust en reflectie week die over een aantal weken zal zijn.
o Rust voor de bemanning
o Goede leer sessies in de morgens
o Het herstellen en opbouwen van vriendschappen tijdens deze week.

Willen jullie met mij mee danken, ik ben dankbaar voor…

… de goede tijd in Kingston en Montego Bay.
o De vele bezoekers aan boord
o Alle bijbels die verkocht zijn
o De vele goede gesprekken met gasten aan boord.
… de geweldige tijd die ik mocht hebben bij mijn werk inde keuken
o Alles wat ik daar mocht leren in de afgelopen periode
o Alle vrienden die ik heb mogen leren kennen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahama's, Nassau

de Logos Hope


Recente Reisverslagen:

09 September 2017

Nieuwsbrief 12

07 Juli 2017

C-days in Jamaica + nieuwtje

06 Januari 2017

Nieuwsbrief 8

01 November 2016

Nieuwsbrief 7

02 September 2016

Nieuwsbrief 6
Job Ephraim

Actief sinds 21 Okt. 2015
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 16441

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 28 Februari 2018

de Logos Hope

Landen bezocht: