De eerste nieuwsbrief - Reisverslag uit Espel, Nederland van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu De eerste nieuwsbrief - Reisverslag uit Espel, Nederland van Job Ephraim Ephraim - WaarBenJij.nu

De eerste nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en volg Job Ephraim

21 Oktober 2015 | Nederland, Espel

Hoi leuke lezer,
Voor een heel aantal van jullie zal het bekend zijn dat ik er twee jaar tussenuit ga. Voor een aantal misschien nog niet, vandaar een korte toelichting voor jullie via deze eerste nieuwsbrief.
In januari 2016 hoop ik voor twee jaar aan boord te gaan bij het zendingschip de Logos Hope. Deze plannen vormen zich al een aantal jaar. Vier jaar geleden zijn wij als gezin drie weken aan boord geweest. Dit schip heeft mij niet los gelaten. Ik heb de afgelopen vier jaar de ziekte van Lyme gehad. Dit maakte mijn toekomstperspectief beperkter. Sinds een maand of drie ben ik geheel genezen en hoop ik deze stap alsnog te kunnen maken. Na een goedkeuring van mijn behandelend arts en een psychologisch onderzoek die ik goed heb doorstaan heb ik van OM groen licht gekregen om bezig te gaan met de voorbereidingen.

Wat is de Logos Hope nu precies?
De Logos Hope is het schip van Operatie Mobilisatie ( OM ) en bezoekt over de hele wereld havensteden. De Logos Hope probeert mensen te bereiken met kennis, hulp en hoop.
Kennis brengt men door middel van de grote boekenwinkel aan boord van het schip. Hierin worden zowel christelijke als educatieve boeken verkocht. Op deze manier probeert de Logos Hope in contact te komen met de plaatselijke bevolking. De boeken worden verkocht tegen een schappelijke prijs zodat de drempel tot het schip laag blijft. Voor veel mensen is dit de enige manier om boeken te kunnen kopen.
Hulp wordt gebracht doordat de mensen van het schip het land in trekken en daar hulp verlenen. Er worden bijvoorbeeld scholen en kerken gebouwd, lokale ziekenhuizen en weeshuizen bezocht en daklozen op straat gevoed. Dit gebeurt in samenwerking met lokale instanties/ kerken.
Hoop is in deze wereld soms ver te zoeken. De bemanning van de Logos Hope probeert hoop te brengen door oprecht geïnteresseerd met mensen in contact te komen. Ook wordt er aan mensen vertelt over het evangelie van Jezus Christus en God onze Vader. Dit alles wordt gedaan door mensen die als vrijwilliger mee gaan op het schip. De meeste mensen gaan voor twee jaar aan boord van de Logos Hope. Er wonen gezinnen, oudere mensen maar veelal jongeren tussen de 20 en 30.

Mijn reden om mee te gaan:
Nu zult u zich misschien afvragen wat mij drijft om mee te gaan met de Logos Hope.
• Ten eerste lijkt het mij geweldig om op een hele praktische manier mijn geloof uit te dragen. Door op het schip hard te werken en aan land mensen te helpen met bepaalde projecten. Op die manier hoop ik mijn kwaliteiten extra te benutten voor de opbouw van Gods koninkrijk.
• Ten tweede hoop ik mensen te kunnen bereiken met het evangelie. Ik wil mensen laten zien wat voor moois zij missen als ze leven zonder God en Jezus. Ik wil hun het licht van de wereld laten zien, door zelf een lichtje te zijn.
• Verder hoop ik gevoed te worden in het geloof. Ik merk dat ik nu veel geef. Hiermee doel ik op Rock Solid geven, kamp organiseren en tijdens gespreksavonden de leidende rol te vervullen. Ik wil graag zelf gevoed worden om mijn relatie met God te verstevigen en uit te bouwen.
• Ten slotte weet ik op dit moment niet goed wat ik met mijn toekomst wil. Wat vind ik leuk? Wat wil ik studeren? Op de Logos Hope hoop ik mijzelf beter te leren kennen, te ontdekken wat ik wil en te vinden wat ik oprecht leuk vind.

Gods leiding in dit proces:
Hoe God mij geleid heeft in dit proces vergelijk ik vaak met het verhaal van Bileam en zijn ezel. Ik heb drie “ezel momenten” gehad, drie momenten waarop er richting in mijn leven werd gegeven zonder dat ik daar bewust bij stil stond. De eerste keer vond plaats met vrienden. Tijdens een goed gesprek kwam de vraag wat ik echt zou willen doen als ik onbegrensde mogelijkheden had. Bij mij kwam direct de droom op om met de Logos Hope mee te gaan. Mijn vrienden adviseerden mij om een gesprek bij OM aan te vragen en zodoende te kijken of hier mogelijkheden lagen. Het tweede ‘ezel moment’ was tijdens het voorbereidingsweekend van DABAR (camping evangelisatie). Ik vertelde hen van mijn plannen en ook deze mensen waren meteen laaiend enthousiast. Zij snapten niet dat ik nog twijfelde. Het OM avontuur begon steeds meer te kriebelen. Het derde moment, het moment dat ik de knoop doorhakte, was het gesprek bij OM.
Het gesprek verliep gezellig en ook deze mensen waren heel enthousiast. Bij dit gesprek zat namelijk ook een vrouw die 4 jaar geleden op het schip zat toen we er als familie waren, zo konden we een aantal herinneringen ophalen. Na dit gesprek was ik er van overtuigd dat ik dit wilde, dat ik deze uitdaging aan wilde gaan en dat ik dit echt zag zitten. De knoop was doorgehakt en ik wilde het proces zeker wel beginnen!
Dit alles oogde voor mij als een aaneenschakeling van toevalligheden en dacht hier verder niet over na. Op een gegeven moment las ik in de bijbel (Numeri 22) over Bileam en zijn ezelmomenten. Ineens begon het licht bij mij te dagen en zag ik hoe God in mijn leven aan het werk was.

Hoe ziet het leven aan boord er nu uit:
Het leven aan boord is niet te vergelijken met het leven op een cruise schip ;) Vijf dagen per week wordt er gewerkt. Er zijn 5 afdelingen waar je ingedeeld kan worden om te werken. Het dek, de keuken, de machinekamer, de schoonmaak en het boekendek. Je doet op ministry day (1 dag per week) ander werk. Dit kan twee dingen betekenen. Het kan zijn dat je in het internationale café aanwezig bent. Dit is het café aan het eind van het boekendek waar bezoekers koffie kunnen drinken en met mensen van het schip een praatje kunnen maken. Ook is het mogelijk dat je van het schip af gaat en in het binnenland hulp gaat verlenen. Je gaat dan bijvoorbeeld naar een weeshuis of een schooltje opknappen. De laatste dag is een rustdag, tijd om bij te slapen en te chillen.

Wat is nu de planning:
De planning is om in januari weg te gaan en om voor twee jaar met de Logos Hope mee te gaan. Echter gaat hier nog een heel traject in Nederland aan vooraf. Ten eerste krijg ik vanuit OM twee weekenden aangeboden. Eén waarin in trainingen krijg over bijvoorbeeld verschillende culturen en het samenwerken binnen een internationaal team. Het tweede weekend is om andere zendelingen te ontmoeten. Dit alles is bedoeld om goed voorbereid het schip op te gaan. Eveneens zal de komende tijd in het teken staan van sponsoren zoeken. Voor mijn tijd op de Logos Hope moet ik een groot bedrag aan geld meenemen. Dit hoop ik bij elkaar te krijgen via sponsoren die mij via gebed en giften de komende twee jaar willen ondersteunen. Vanuit OM heb ik de deadline gekregen om voor 21 november 80% van mijn sponsering rond te hebben. Ik hoop 100 mensen te vinden die mij voor 10 euro per maand twee jaar lang willen sponsoren. Wilt u mij daar bij helpen ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Espel

de Logos Hope


Recente Reisverslagen:

09 September 2017

Nieuwsbrief 12

07 Juli 2017

C-days in Jamaica + nieuwtje

06 Januari 2017

Nieuwsbrief 8

01 November 2016

Nieuwsbrief 7

02 September 2016

Nieuwsbrief 6
Job Ephraim

Actief sinds 21 Okt. 2015
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 16465

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 28 Februari 2018

de Logos Hope

Landen bezocht: